Sunday 29 October 2017

My first Half Marathon - Iskandar Puteri Half Marathon 2017 {macam mimpi}

Sempat wefie sebelum flag off
Macam mimpi... mimpi yang ...exhausting tapi sweet hahahaha! Istilah bagi first time masuk half marathon 21km ni adalah virgin half marathon..hahaha aloolo sweet nye istilah. ni mak virgin tau..mak dara hahahah!

Selesai sudah cabaran 21km... rasa dia? Penat sudah tentu..tapi kepuasan tu lebih penting! Acara run ini dibuat di Dataran Kota Iskandar, Iskandar Puteri - dulu nama dia Nusajaya. Pelepasan peserta /flag off jam 5.15 pagi tapi sebab VIP yang naklepaskan peserta tu lambat, maka kami dilepaskan jam 5.30 pagi. Sedang eok 5 minit lari, azan subuh berkumandang, ada yang berhenti solat dulu di tepi jalan . Saya dan rakan saya Kak Dyna berhenti solat jam 6.30 pagi selepas melepasi papan tanda km6. Saya dan Kak Dyna lari sambil layan pace 7 dan 8 je..sebab taknak terlampau beriya, tak nak terlalu push diri...dan kami cuba maintain pace tu sampai habis. Saya berlari nonstop sehingga km15selepas splat subuh tu..kemudian saya mula slow down..tiap kali saya rasa nak berjalan je saya pujuk hati supaya slow jog...sampai di km19, saya mula rasa exhausted, betis dan tapak kaki rasa pijar..maklumlah paling jauh saya train cuma 12 km je! Insaf dah ..lepas ni kalau nak join 21km lagi..make sure training long slow distance sekali sekala. Di km 19, saya berjalan semula sebah kaki dah rasa kepenatan..kemudian bila nampak papan tanda km20, rasa bersemangat semula..sikit lagi! Dan saya jog sehingga finish line..alhamdulillah...saya berjaya menamatkan larian dalam masa 2jam 53minit, iaitu masih tidak melepasi cut off time(COT) selama 3jam 30minit. Hmm..perasaan dia..speechless! Suami saya menamatkan larian dalam masa 2jam 17minit. Cuma pelari yang tamat sebelum COT sahaja yang akan menerima finisher tee berwarna hitam.

Secara keseluruhan, event yang bagus, ada 6 water station, kat water station juga ada pisang..adalah saya berhenti di km15 sebab terasa lapar pulak bila berlari..berhenti jap makan pisang hahahha. Cuma surau portable diletakkan di km13, yang mana kalau kami yang baru-baru join ni..termasuklah runner wanita, takkan sempat reach km13 sebelum matahari terbit..so ikut kreativiti masing-masing lah nak ambil waktu solat subuh macamana..lebih elok kalau portable surau diletakkan di km8 atau 9...atau event ni diubah ke waktu malam... saya rasa sy spend lebih kurang 10 minit untuk berhenti solat .


Insya allah akan join lagi..tapi kalau betul nak join lagi..kena make sure do ample intensive exercises, trainings and good nutritious food at least 2 weeks sebelum event gini!

Apa yang lagi best...pagi berlari..petang nya pula sy ke Terengganu dan Kelantan selama 3 hari untuk outstation by car! woaahhhh..(saya sedang menaip post dari bilik hotel la ni hahahah)




Dengan kak Dyna yang comel dengan skirt tutu nya

We survived half marathon!
medal comel nau..kecik sgt hahahaha...bayar yuran mahal tau..organizer sila lah buat medal besar sikit

Looking forward for next half marathon..insya allah!
Treknya psiko jugaklah..sebab kita baru nak sampai..boleh nampak elite runners dah mula patah balik..aduyai...

DI hari yang sama, adik ipar dan biras saya juga join event run ke3 mereka...di UTM. Adik ipar lelaki saya ni asalnya 105kg berat badannya, dah lose 30kg lebih sejak mengamalkan pemakanan sihat dan gaya hidup sihat since Jan 2017..tahniah bro! Wifenya pun lose dari 85ke ke 75kg sekarang...alhamdulillah

2 comments:

  1. wah, jelesnya tgk orang lari-lari ni hehe. patut la slim ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. lari - lari ni kena jaga makan jugak ni hahahaha..kalau tak jaga makan, semput nak berlari

      Delete