Wednesday 15 November 2017

Berlatih untuk half marathon

Sejujurnya semasa Iskandar Puteri Half Marathon yang lepas, saya belasah je masuk dengan keyakinan(dan hentam saja) yang tinggi dan jugak sebab dihasut oleh encik suami dan Kak Dyna! hahahaha...

Tapi selepas dah rasa lari half marathon macam mana, nampaknya selepas ni sy kena training juga walaupun yang paling basic yang mungkin untuk 

1. mengurangkan injury
2. meningkatkan PB( ini bonus lah kalau dapat).

Rezeki saya sebab selepas lari HM baru-baru ini, sy tidak ada kecederaan serius seperti cramp atau blister ( tapi tapak kaki rasa pijarrr panassss je menghampiri km21 - kalau lama lagi mungkin blister juga). Cuma dapat kepenatan dan sengal-sengal otot biasa, tapi tidak seteruk sakitnya seperti selepas mendaki Kinabalu(ni kengkang terus hahaha). Dari segi recovery otot, tubuh saya mengambil masa lebih kurang seminggu untuk pulih. Puas berlari tapi letihnya! Petang tu tidur 3jam lepas zohor hahahaa

Catatan larian saya sebelum half marathon baru2 ini( 8 minggu sebelum). Hahaha sangatlah tidak konsisten sebab sy tak merujuk kepada mana-mana program latihan!Walaupun secara tak langsung saya telah train selama 8 minggu hehehehe...masih kena perbaiki ni...bersepah betul!

Lari 3 kali seminggu 4 -5km( tak tentu hari, kadang-kadang Isnin, Rabu, Jumaat)
Berlari 10 - 12 km di hujung minggu ( dapat 3x)

1 Sept:5km
3Sept: 8km
4 Sept: hiking 2.5km
7Sept: cycling 12km
9Sept: 10km-Jumaat
11Sept: 5.1km
13 Sept: 7km
14 Sept: 5km
16 Sept:6km(International Autism Run)-Sabtu
18 Sept: 4km
22Sept: 4km
23Sept :12km
24Sept: 4km
26 Sept: 4km
29Sept: 11km(Adrenaline Run)-Jumaat
5Okt: 2km
10Okt:6km
13Okt: 3.2km (Larian Johor Berkemajuan)-Jumaat
14Okt: 5.0km
16Okt:4km
17Okt: 5.1km
18Ok:5km
20Okt:hiking 2.5km
22Okt: Bodyweight 20min
23Okt: Bodyweight 20min
24Okt:5km
25Okt: Bodyweight 30min
26Okt:6km
28Okt: ISKANDAR PUTERI HALF MARATHON-Sabtu

Semangat! Lepas ni nak try follow program latihan yang saya jumpa ni di website Runnersworld...nampak macam mudah nak ikut :) cuma selalunya saya agak busy kerjaaa dan lately hari-hari hujan......huwaa...xpe kita cuba dulu..


2 comments:

  1. all the best cat. Qekra pun smlm baru jer jogin 1 round dah mengah haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. sikit sikit lama-lama jauh lah round tu hehehe

      Delete